کد خبر: 4133

تاریخ انتشار: خرداد ۷, ۱۳۹۸

قسمت اول

اعتراف دشمنان به عظمت امام علی (ع) / به قلم دکتر امیر حمزه مهرابی

  جهت دیدن تمامی قسمت ها اینجا کلیک کنید در این ایام، به مناسبت شهادت مولای متقیان امام علی علیه السلام ( شاید به روش غیر معمول) به جای بیان فضایل امام علی (ع) از منظر خدا ، پیامبر (ص) و سایر ائمه (ع) و پیروان و… ، به اعتراف دشمنان قسم خورده به فضیلت […]

 

جهت دیدن تمامی قسمت ها اینجا کلیک کنید

در این ایام، به مناسبت شهادت مولای متقیان امام علی علیه السلام ( شاید به روش غیر معمول) به جای بیان فضایل امام علی (ع) از منظر خدا ، پیامبر (ص) و سایر ائمه (ع) و پیروان و… ، به اعتراف دشمنان قسم خورده به فضیلت و برتری ، این امام همام اشاره می کنیم :به قول مولوی :

خوشتر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران‌‌

✅در تاریخ آمده است که روزی معاویه، دشمن سرسخت امام علی(ع) به اتفاق فرزند نابکارش یزید، و عمرو بن عاص نشسته بود؛ در این هنگام شخصی از مصر هدیه نفیسی آورد و به معاویه اهداء کرد.هر سه از این هدیه خوششان آمد ولی معاویه چون خودش آن را می خواست، از دادن به آنها امتناع کرد.
عمروعاص خواست با حیله ای این هدیه را از چنگ معاویه بیرون آورد، لذا گفت : هر کدام از ما در مدح على بن ابى طالب شعرى مى گوییم ، هر یک بهتر گفتیم هدیه را برمى داریم ؛ و گمانش این بود که معاویه از مدح کردن او امتناع خواهد کرد.
🔹ولی #معاویه قبول کرد. و این شعر را سرود :

خَیرُالوَری مِن بَعد احمد حَیدَرٌ
و النّاسُ ارضٌ و الوصیُّ سَماءٌ
یعنی: بهترین مردم بعد از پیامبر(ص)، حیدر است؛ زیرا تمام مردم به منزله زمین هستند و علی(ع) به مثابه آسمان است، و هر چه برکت از زمین به دست می آید از آسمان است؛ زیرا اگر آسمان نبارد و آفتاب به زمین نتابد…هرگز از زمین چیزی روییده نخواهد شد.
.
🔸#عمرو_عاص در مقابل او گفت:
و هُو الَّذی شَهِدَ العدُوُّ بفضله
و الفَضلُ ما شَهِدَت به الاعداءُ
یعنی: علی(ع) کسی است که حتی دشمنانش ، او را ستایش و تمجید می کنند و فضیلت آن است که دشمن به آن اعتراف کند .

🔹#یزید گفت:
کَمَلیحَهٍ شَهِدَت بِها ضَرّائُها
و الحُسنُ ما شَهِدَت به ضَرّاءُ
یعنی: علی (ع) همچون بانوی زیبا روی و نمکینی است که هَووهای او، به نیکی و بزرگواری او گواهی دهند، زیبایی آن است که هَووها به آن گواهی دهند.
.
◀️به هر حال شعر عمرو بن عاص از نظر شیوایی عبارت، برنده تشخیص داده شد، و آن هدیه، نصیب او گردید.
( محمدی اشتهاردی، محمد، پندهای جاویدان، ج ۳، ص ۱۳۹-۱۴۰٫)

از این رو بسیاری از شاعران و ادیبان در آثار خود از شعر عمر عاص استفاده کرده اند .

🌺فارغ از صنعت شعری و صنایع ادبی ، این نکته مهم است که هر سه ملعون به بزرگی و فضیلت امام علی (ع) اعتراف می کنند .

در قسمت بعدی، ابیاتی از شعر بلند عمرعاص (معروف به قصیده «جُلجُلیه» ) در مذمت معاویه و عظمت و برتری امام علی ( ع) را تقدیم خواهیم کرد.

پسندیدم(۲)نمی پسندم(۰)
ارسال دیدگاه

اخرین اخبار ایران و جهان

  • مردم پای ثابت مناظره ها

    به گزارش خبرنگار ما پس از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و همچنین برگزاری مناظرات تلویزیونی نامزده، مردم نیز پای ثابت مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها هستند. پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)

  • انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی

    انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور ریسی انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردم ۸ تیرماه برگزار…

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

    پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و اعلام عزامی عمومی در پی شهادت رییس جمهور و همراهان «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» 🔹 پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور…

  • إنا لله و إنا إلیه راجعون

    إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس‌جمهور به درجه رفیع شهادت نائل شد إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس جمهور کشورمون آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به همراه تیم همراهشون در حادثه ناگوار…