کد خبر: 7504

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۵, ۱۳۹۹

انجام تست کرونا در گراش/آزمایشگاه مجهز میراث دور اندیشان

مجوز راه اندازی “ازمایشگاه تست کرونا”  در شهرستان گراش و در مرکز تحقیقات دانشکده علوم پزشکی گراش از سوی وزارت بهداشت صادر و از سه شنبه ،  تست ها در گراش انجام شد. به گزارش گراش انقلابی و به نقل از  روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش، دکتر احمد عبدالهی رییس دانشکده علوم پزشکی گراش […]

مجوز راه اندازی “ازمایشگاه تست کرونا”  در شهرستان گراش و در مرکز تحقیقات دانشکده علوم پزشکی گراش از سوی وزارت بهداشت صادر و از سه شنبه ،  تست ها در گراش انجام شد.

به گزارش گراش انقلابی و به نقل از  روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش، دکتر احمد عبدالهی رییس دانشکده علوم پزشکی گراش ضمن تایید و تبریک این افتخار بزرگ به شهروندان گفت: با توجه به زیر ساخت های خوبِ موجود در دانشکده علوم پزشکی گراش و نظر کارشناس اعزامی از شیراز و تایید نهایی آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، مجوز راه اندازی” آزمایشگاه تست کرونا “در گراش صادر و از روز سه شنبه  دوم اردیبهشت ماه ،تست های بیماران بستری در بیمارستان فقط در گراش انجام خواهد شد که موفقیت بسیار بزرگی است و جواب تست ها در همان روز اعلام می شود.

با توجه به صحبت های دکتر عبدالهی ریاست فعلی دانشگاه علوم پزشکی گراش مبنی بر وجود تجهیزات پیشرفته و مدرن که با تدبیر و دور اندیشی روسای پیشین دانشگاه علوم پزشکی گراش وجود داشته است و  زیر ساخت های خوبی فراهم شده است لذا سراغ دکتر میرزا خلیل بهمنی که این تجهزات و امکانات در زمان تصدی ایشان در علوم پزشکی کراش بوجود آمده است رفتیم و با ایشان گفتگو کردیم.

دکتر میرزا خلیل بهمنی رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی گراش خصوص پیشینه ویروس کرونا و امکانات مربوط گفت:

پاندمی ایجاد شده توسط ویروس کرونا جدید تحت عنوان کوید ۱۹ (Coronavirus or COVID-19) که از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی از شهر ووهان چین شروع شد اکثر مراکز علمی، دانشگاهی و آزمایشگاه های تشخیص طبی را در راستای تشخیص سریع ویروس کورنا به تلاش واداشت. تلاش های انجام شده با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی در اختیار کشور های مختلف قرار گرفته تا آنها بتوانند در جهت مدیریت و مبارزه با بیماری در محافظت از افراد جامعه بکار ببندند. لذا در حال حاضر ، واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) و آزمایش آنتی بادی روش های پذیرفته شده در سیستم های بهداشت جهانی برای تست شهروندان برای Covid-19 می باشد. هر دو تکنیک در صورتی قابل اطمینان هستند که توسط افراد خبره، هم در زمان نمونه گیری و هم به هنگام تست صورت گیرد. در این دو روش معمولا ابتدا از طریق غربال گری آنتی بادی که روشی سریع است و در یک تا دو ساعت پس از نمونه گیری می توان نتیجه خوانده شود و در صورت مثبت بودن نمونه توسط روش PCR که حد اکثر ظرف ۴۸ ساعت می توان پاسخ را دریافت نمود.

دکتر بهمنی درباره چگونگی مجهز شدن آزمایشگاه مرکز تحقیقات گراش افزود:
آزمایشگاه ویروس شناسی پیشرفته ای در سال ۱۳۸۲ در گراش در محل دانشکده سابق که متعلق به خیر محترم جناب آقای حاج محمد ابراهیمی بود راه اندازی شد. در آنزمان تنها آزمایشگاهی بود که بعد از انستیو پاستور توان تشخیص ویروس ها از جمله HIV را داشت. هزینه های ایجاد چنین آزمایشگاهی توسط خیر بزرگوار مرحوم حاج شیخ احمد انصاری (احداث فضای مورد نیاز) و هم چنین خرید دستگاه های مورد نیاز ( دستگاه PCR و نیز دستگاه های تشخیص آنتی بادی) از بودجه دولتی دانشکده صورت گرفته است. پس از انتقال دانشکده از محل سابق به محل فعلی آن (مجموعه دانشگاه)در سال ۱۳۸۵ فضای آزمایشگاه گسترده تر و مجهز تر در سایت دانشکده آماده و مورد بهره برداری قرار گرفت.
رییس پیشین داشگاه گراش در پاسخ به سوال منابع خرید تجهزات بیان نمود:
همانطور که عرض کردم ساختمان اولیه در محل دبیرستان ابراهیمی با کمک خیر عزیز مرحوم حاج شیخ احمد انصاری صورت گرفت و تجهیزات از بودجه تحقیقات که از سوی وزارت بهداشت پرداخت می گردد به انجام رسید. دانشگاه ها و دانشکده ها لازم است از بودجه های دریافتی بین یک تا دو درصد از کل بودجه خود را صرف تحقیقات و پروژه های بهداشتی نمایند، که من هم در زمان تصدی مسئولیتم در این زمینه اقدام می کردم.

 

وی  با اشاره به  افرادی که در این زمینه ایشان را همراهی نموده اند گفت:
با توجه به اینکه من در زمان اخذ تخصصم در ژاپن در یکی از دانشگاه های رتبه اول کشورهای پیشرفته مشغول بوده ام پس از مراجعه به ایران و قبول مسئولیت دانشکده احساسم بر این بود که گراش با داشتن محیط مناسب و داشتن افراد خیر که در راستای سلامت جامعه حساس هستند می توان قدم های بسیار با ارزشی برای این مردم برداشت لذا از داشته های خود و پتانسیل موجود در گراش زیر ساخت مناسبی را ایجاد نمودم. در راستای بروز بودن آزمایشگاه وبهره برداری مناسبتر با مشاوره گرفتن از دانشگاه اوزاکا ژاپن و کمک علمی آنجا نیز بهره بردیم. البته در این راه کمک و پشتگرمی از سوی خیرین عزیز و علی الخصوص مرحوم حاج شیخ احمد انصاری انرژی مضاعفی را ایجاد می کرد تا این زیر ساخت اصولی بوجود آید. از طرف دیگر در ابتدا یکی از دانشجویان نخبه من که کارشناسی ارشد خود را در رشته سلولی ملکولی در آن دوره دریافت کرده بود، بنام آقای ایوب خسروی در بخش علمی کار و اداره آزمایشگاه به من کمک شایانی نمود. ایشان در حال حاضر پس از اخذ درجه دکتری خود در دانشگاه علوم پزشکی گلستان بعنوان عضو هیات علمی مشغول و در سال های بعد نیز آقای علی یار پیروزی کمک های خوبی در راستای ادامه کار این آزمایشگاه بعمل آورده است.

 

بهمنی در خصوص میزان تاثیر انجام این تست در گراش افزود: 
بدون شک این آزمایشگاه خط مقدم تشخیص ویروس کرونا می تواند باشد به شرط داشتن نیروی انسانی خبره، زیرا پاسخ صحیح و درست آزمایشات صورت گرفته، هم در راستای درمان بیماران بسیار تاثیر گذار است و هم در تصمیم گیری پزشکان و سایر کادر درمانی برای اجرای دقیق پروتکل درمان ویروس کوید ۱۹ .

دکتر میرزا خلیل بهمنی در پایان گفت:
شهر ستان گراش توانمندیهای فراوانی دارد که متاسفانه از این قابلیت ها به اندازه ظرفیت ش مورد بهره برداری قرار نمی گیرد. ضرورت دارد جوانان برومند و فهمیده گراش پتانسیل ها را شناسایی و با پرسشگری و درخواست خود زمینه تحقق آنها را فراهم نمایند. البته رسانه های موجود ، چه مجازی و چه کاغذی و فیزیکی نیز می توانند این مهم را در جامعه به پیش ببرند.
لازم است از نشریه شما (گراش انقلابی) و اقدامات صورت گرفته در خصوص افزایش آگاهی هایی بهداشتی که در این دوره شیوع بیماری کرونا شدیدا مورد نیاز است تشکر و قدر دانی نمایم.

پسندیدم(۱۹۶)نمی پسندم(۰)
دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :6

  • دوست

    تاریخ :

    41 - 1

    دورود بر خیرین گرانقدر و تشکر از مدیریت دکتر بهمنی و تمام روسای جدید و قدیم و تمام تلاشگران عرصه سلامت

    پسندیدم(۴۱)نمی پسندم(۱)

    پاسخ

  • احمد

    تاریخ :

    40 - 1

    مسولین فعلی دانشگده دشمن سرسخت برادر انقلابی و مدیر شجاع و برادر دو شهید هستند اینقدر برای این بنده خدا که با جان و دل کار میکرد زدند اینقدر هزینه کردند تا ایشان را عزل کردند حالا انتظار دارید اقای دکتر عبداللهی از ایشان اسم ببرد مردم دعا کنند که این دانشکده و بیمارستان با این مدیریت. ضعیف و متکبرانه و نفوذ بعضی افراد بیسواد تحت عناوین مختلف از بیرون بیمارستان ما به درمانگاه تنزل ندهند . واقعا احساس خطر میشود مردم بدانند که بعد از رفتن دکتر بهمنی دانشکده هیچگونه پیشرفتی نداسته است و روز بروز از لار و اوز بیمارستان ضعیف تر میشود

    پسندیدم(۴۰)نمی پسندم(۱)

    پاسخ

  • بی طرف

    تاریخ :

    50 - 1

    جا داشت دکتر عبدالهی از زحمات و دور اندیشی دکتر بهمنی و همراهی خیرین عزیز هم نامی می برد و ازشون یه تشکر کلامی می کرد.
    اگر اونه این دور اندیشی رو نداشتن الان نمی تونستن بهش افتخار کنن

    پسندیدم(۵۰)نمی پسندم(۱)

    پاسخ

  • شهروند

    تاریخ :

    36 - 1

    اگر خیرین نبودند ما در احد قجر بودیم
    واقعا خداوند به خیرین گرامی جزای خیر عطا کند.
    خدا کند اینها که الان بر منصب امور هستند تلاش و زحمات قبلی را بر باد ندهند و از آنها نگهداری خوب بکنند.

    پسندیدم(۳۶)نمی پسندم(۱)

    پاسخ

  • پرسنل

    تاریخ :

    42 - 1

    دکتر بهمنی از افراد دلسوز و با تدبیر بود
    خداوند ایشان را حفظ کند

    پسندیدم(۴۲)نمی پسندم(۱)

    پاسخ

  • گراشی

    تاریخ :

    35 - 1

    احسنت بر دکتر بهمنی و خیرین بزرگوار بخصوص مرحوم شیخ احمد انصاری..
    خدا کند مدیران فعلی بتونن قدر شناس باشند نه اینکه فقط بفکر خودشون باشن .....

    پسندیدم(۳۵)نمی پسندم(۱)

    پاسخ

ارسال دیدگاه

اخرین اخبار ایران و جهان

  • مردم پای ثابت مناظره ها

    به گزارش خبرنگار ما پس از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و همچنین برگزاری مناظرات تلویزیونی نامزده، مردم نیز پای ثابت مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها هستند. پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)

  • انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی

    انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور ریسی انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردم ۸ تیرماه برگزار…

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

    پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و اعلام عزامی عمومی در پی شهادت رییس جمهور و همراهان «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» 🔹 پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور…

  • إنا لله و إنا إلیه راجعون

    إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس‌جمهور به درجه رفیع شهادت نائل شد إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس جمهور کشورمون آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به همراه تیم همراهشون در حادثه ناگوار…