کد خبر: 3527

تاریخ انتشار: فروردین ۳۱, ۱۳۹۸

به قلم دکتر امیرحمزه مهرابی

درسی از سقوط عمرالبشیر: « هزینه سازش بیشتر از مقاومت است» / قسمت اول

  سرهنگ عمر البشیر در سال ۱۳۶۸ علیه «صادق المهدی»، نخست وزیر وقت سودان کودتا کرد و با تشکیل دولت موقت، قدرت را در دست گرفت، البشیر در سال ۱۳۷۲ دولت موقت را منحل و خود را به عنوان رئیس جمهور معرفی کرد وتا چند روز پیش به مدت ۲۶ سال در این پست باقی […]

 

سرهنگ عمر البشیر در سال ۱۳۶۸ علیه «صادق المهدی»، نخست وزیر وقت سودان کودتا کرد و با تشکیل دولت موقت، قدرت را در دست گرفت، البشیر در سال ۱۳۷۲ دولت موقت را منحل و خود را به عنوان رئیس جمهور معرفی کرد وتا چند روز پیش به مدت ۲۶ سال در این پست باقی بود،
وی ابتدا با گرایشات اخوانی ،خود را حامی فلسطین و محور مقاومت و مخالف سلطه بیگانگان معرفی کرد وبا کشور های مستقل و حامی مقاومت( از جمله ایران) رابطه خوب و تنگاتنگی برقرار کرد و به تدریج سودان را به یکی از کشورهای قدرتمند و تاثیر گذار در منطقه تبدیل نمود .

این سیاست او، خوشایند آمریکا، اسرائیل و رژیم های وابسته منطقه نبود.از این رو مورد دشمنی ، تحریم و تهدید مداوم آنها قرار گرفت .
فشارهای اقتصادی و سیاسی کشورهای (غربی _عبری – عربی) بر دولت سودان روز به روز افزایش یافت. تحریک مسیحیان و جدایی طلبان جنوب به شورش علیه حکومت مرکزی، اِعمال فشار ها و تحریم های اقتصادی، بمباران سودان از سوی رژیم صهیونیستی به بهانه وجود انبار تسلیحات حماس در آن کشور، تحت تعقیب قرار گرفتن به عنوان جنایتکار جنگی از سوی دیوان کیفری بین المللی و عدم اجازه عبور از آسمان عربستان و….بخشی از اقدامات علیه عمر البشیر بود.

البشیر مثل همقطاران خود( محمد رضا، قذافی، صدام ، مبارک، بن علی و… ) با اشتباه محاسباتی، به این نتیجه رسید که برای بقا در قدرت ورفع تحریم ها و حل مشکلات اقتصادی ، ضمن سازش با غرب، خواسته های آنان را اجرا کند.

🔹برای خوش خدمتی به آنان، با برگزای رفراندم در جنوب سودان (که خواسته آمریکا و اسرائیل بود)، موافقت کرد و بخش جنوبی و نفت خیز سودان را از دست داد . این امر باعث شد ۷۰ درصد از درآمد نفتی خود را از دست بدهد واز نظر اقتصادی دچار فشارسنگینی بشود. این فشار اقتصادی، موجب نارضایتی وسیع مردمی شد.
🔸به طمعِ رفع تحریم ها و دریافت کمک از عربستان، در جنگ علیه یمن شرکت کرد که موجب تحمل خسارات جانی، اقتصادی و حیثیتی فراوان شد و کمک چشمگیری نیز از عربستان دریافت نکرد.

🔹با در خواست بن سلمان، برای گسترش تفکرات سلفی گری و وهابیت، مراکز آموزشی و فرهنگی سودان را در اختیار عربستان قرار داد و مراکز فرهنگی ایران را تعطیل و با ایران قطع رابطه کرد. در حالی که مردم سودان گرایشات صوفی گرانه و اخوانی دارند و با تفکر وهابیت مخالفند .لذا این اقدام عمر البشیر نیز به نارضایتی بیشتر مردم دامن زد.

این بحث ادامه دارد ◀️

پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)
دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :1

ارسال دیدگاه

اخرین اخبار ایران و جهان

  • مردم پای ثابت مناظره ها

    به گزارش خبرنگار ما پس از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و همچنین برگزاری مناظرات تلویزیونی نامزده، مردم نیز پای ثابت مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها هستند. پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)

  • انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی

    انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور ریسی انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردم ۸ تیرماه برگزار…

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

    پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و اعلام عزامی عمومی در پی شهادت رییس جمهور و همراهان «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» 🔹 پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور…

  • إنا لله و إنا إلیه راجعون

    إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس‌جمهور به درجه رفیع شهادت نائل شد إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس جمهور کشورمون آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به همراه تیم همراهشون در حادثه ناگوار…