کد خبر: 2932

تاریخ انتشار: اسفند ۲۲, ۱۳۹۷

ضرورت تشکیل حکومت دینی در دوران غیبت – قسمت دوم

  برای خواندن قسمت های قبل اینجا کلیک کنید  دلیل روایی ( سیره نظری و عملی معصومین) امام علی (ع) در پاسخ به خوارج آن زمان و شبهه کنندگان این زمان، صریحترین بیان را در خصوص ضرورت تشکیل حکومت دارند آنجا که فرمودند: وَ إِنَّهُ لَابُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ ( مردم ناچارند […]

 

برای خواندن قسمت های قبل اینجا کلیک کنید

 دلیل روایی ( سیره نظری و عملی معصومین)

امام علی (ع) در پاسخ به خوارج آن زمان و شبهه کنندگان این زمان، صریحترین بیان را در خصوص ضرورت تشکیل حکومت دارند آنجا که فرمودند:
وَ إِنَّهُ لَابُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ ( مردم ناچارند حاکمی( حکومتی ) داشته باشند ، چه صالح و چه ناصالح )
که قاعدتا با این بیان، تشکیل حکومت شامل زمان غیبت هم می شود. بدیهی است تشکیل حکومت توسط صالحان بر افراد ناشایست ،اولویت و ارجحیت دارد .
همچنین روایات زیادی داریم که از قیام قبل از ظهور حضرت مهدی (ع) خبرداده و مورد تایید واقع شده است.

چنان که پیامبر اکرم (ص)‌فرمودند: « یخرج الناسٌ من المشرق فیوَطّؤُن للمهدی » یعنی مردمانی از مشرق قیام می کنند و زمینه حکومت مهدی را فراهم می سازند.
امام صادق‌ علیه‌السلام درباره حکومت ولایت فقیه فرمود:
ینظران الی من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فلیرضوا به حَکَماً فإنی قد جعلته علیکم حاکما فانی قد جعلته علیکم حاکماً.
نگاه کنند به هر‌کس از شما که راوی حدیث ماست و در حلال و حرام صاحب‌نظراست و احکام ما را می‌داند پس حاکمیت او را بپذیرند؛ زیرا من او را بر شماحاکم قرار دادم.

در عمل نیز پیامبر مکرم اسلام (ص) و ائمه ( علیهم السلام ) همگی بدون استثناء برای برپایی حکومت اسلامی قیام کرده اند که برخی موفق شده اند و بعضی نیز در این راه به شهادت رسیده اند و بدون شک امام دوازدهم(عج) نسبت به تشکیل حکومت جهانی اقدام خواهند کرد.انشاءالله.

این حضرات علاوه بر خودشان .شاهد تایید قیام هایی قبل از ظهور از جانب آنان هستیم ، مانند قیام زیدبن علی «پسر حضرت سجاد(ع)و قیام حسین بن علی شهید فخّ از نوادگان امام مجتبی (ع) و قیام مختار که امام سجّاد(ع) در حقش فرمود: شکر خدا را که انتقام خون ما را از دشمنان ما گرفت ، و به مختار جزای خیر عنایت فرماید.و قیام توابین به رهبری سلیمان بن صرد خُزاعی از اصحاب رسول خدا(ص)

قاعدتاً اگر قیام های قبل از ظهور باطل می بود ، ائمه(ع) نمی بایست این قیام ها را تایید می کردند .

ادامه بحث را در بخشهای بعدی ببینید

پسندیدم(۱)نمی پسندم(۰)
ارسال دیدگاه

اخرین اخبار ایران و جهان

  • مردم پای ثابت مناظره ها

    به گزارش خبرنگار ما پس از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و همچنین برگزاری مناظرات تلویزیونی نامزده، مردم نیز پای ثابت مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها هستند. پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)

  • انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی

    انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور ریسی انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردم ۸ تیرماه برگزار…

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

    پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و اعلام عزامی عمومی در پی شهادت رییس جمهور و همراهان «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» 🔹 پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور…

  • إنا لله و إنا إلیه راجعون

    إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس‌جمهور به درجه رفیع شهادت نائل شد إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس جمهور کشورمون آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به همراه تیم همراهشون در حادثه ناگوار…